Ingatlan eladás menete
Az ingatlan eladása sokszor hosszú és körülményes folyamat. Az internet és az ingatlan hirdetési portálok terjedésével egyre többen gondolják úgy, hogy az ingatlan eladáshoz nem akarnak igénybe venni ingatlanos szakembert. Van, akinek sikerül is eladni a saját ingatlanát, de sokan a végén mégis csak engednek az ingatlanosok ajánlatának a sikertelen próbálkozások után. Lássuk, hogy miből áll az ingatlanosok munkája.
1. Megbízások szerzése
Az ingatlanosok munkája már jóval azelőtt elkezdődik, hogy valakivel szerződést kötne. Először is szerezni kell megbízásokat, vagyis eladandó ingatlanokat. Ehhez többféle lehetőség is a szakember rendelkezésére áll:
- hideghívás
- szórólapozás
- kapcsolatokon keresztül
- korábbi sikeres eladások utáni ajánlás
- online és újság hirdetés
2. Megbízási szerződés megkötése
A megbízási szerződés egy olyan szerződéstípus, amelyben a szerződő felek egy, a dokumentumban megállapított szigorúan körülhatárolt tevékenység elvégzésében egyeznek meg. A megbízási szerződéssel kapcsolatosan több dolga is akad az ingatlanos szakembernek:
- helyszíni szemle (tulajdonos igényeinek felmérése + ingatlan értékbecslése)
- megbízási szerződés részletes ismertetése, átbeszélése
- közös megállapodás az ingatlan értékesítés feltételeiről
3. Ingatlan hirdetés elkészítése
Magának az ingatlan hirdetésnek az elkészítése is több lépésből áll, melyek rendszeresen ismétlődő tevékenységek. Ezek a következők:
- tulajdoni lap és helyszínrajz lekérdezése és ellenőrzése
- ingatlan felmérése és az alaprajz elkészítése
- home staging: berendezés, fotózásra felkészítés
- fotózás utómunkával (van aki erre profi fotóst bíz meg)
- virtuális séta elkészítése + utómunka
- hirdetés szövegének megírása
4. Meghirdetés
- ingatlan hirdetési oldalak kiválasztása
- konkurencia vizsgálat
- hirdetés feltöltése (kiemelés, kreditelés, előresoroltatás, feliratok vásárlása, stb.)
- szükség esetén együttműködés további ingatlanszakemberekkel
- heti statisztikák elkészítése, kiküldése a megbízónak
- ha szükséges, akkor a hirdetés módosítása
5. Ügyfélszűrés
Az alapos és minden lényeges kérdésre kiterjedő ügyfélszűrés biztosítja, hogy az eladásra kínált ingatlan ne legyen az ingatlan túristák martaléka. Ezzel időt és pénzt spórol a tulajdonosoknak és az ingatlanos szakembereknek is. Az ügyfélszűrés nagy szakmai tapasztalatot és rutint igényel. Az ügyfélszűrés a következő lépésekből áll:
- potenciális érdeklődők szakmai alapon történő
- vevő interjú, igényfelmérés
- ingatlan bemutatás megszervezése
6. Ingatlan bemutatás
A sikeres értékesítésben nagyon fontos szerepe van az ingatlan bemutatásának. Az első benyomás rendkívül fontos, mivel a vevőjelölt az ingatlanba lépést követő néhány percben valószínűleg el is dönti, hogy valóban érdekli-e az adott ingatlan vagy sem. A bemutatás természetesen nem csak az ingatlan megmutatásából áll:
- ingatlan bemutatás megszervezése és lebonyolítása (Hétfő-Vasárnap, 0-24, akár ünnepnapokon is)
- egy ingatlannál akár több alkalom leszervezése is egy érdeklődő esetén (építész, családtag, stb.)
- megtekintési nyilatkozat aláíratása, ügyfelek dokumentálása
- visszajelzés kiküldése a tulajdonosnak az érdeklődői véleményekről, kérdésekről
7. Szükség esetén újbóli egyeztetés a tulajdonossal, árkorrekció
Sokszor előfordul, hogy a vevői visszajelzések, vagy az ingatlanpiac változásai miatt módosítani kell az ingatlan hirdetés paraméterein. Legjellemzőbben az árat szokták változtatni. Például, ha egy ingatlanra az adott áron túl kevés az érdeklődő, akkor érdemes átgondolni az ár csökkentésének a lehetőségét.
8. Vételi ajánlatok kezelése
A vételi ajánlatokat a vevők legtöbbször szóban szokták adni. Az ingatlanos szakembernek az ártárgyalásban is fontos szerepe van. Általában többször egyeztetni és közvetítenie kell az aladó és a vevő jelölt között. Képviselnie is kell az eladó érdekeit, hogy a lehető legmagasabb áron történjen az ingatlan eladása.
9. Kétoldalúan aláírt vételi szándéknyilatkozat esetén a dokumentumok összegyűjtése
Az ingatlanos szakember feladatai a sikeres megegyezés után sem érnek még véget. Ilyenkor a következő dolgokkal kell még foglalkozzon az ingatlanos:
- társasház alapító okirat, SzMSz (Szervezeti és Működési Szabályzat)
- energetikai tanúsítvány (ezt már az értékesítés előtt érdemes elkészíttetni)
- adatok összegyűjtése és elküldése az ügyvédnek
- 32 Amper felett villamossági felülvizsgálat elkészítése
Adásvételi szerződés és utótevékenységek
Az adásvételi tervezet megérkezése után szükség lehet még egyeztetésekre (adatok, időpontok, stb). Ebben részt vehet az ingatlanos is, de sokszor előfordul, hogy az eladó és a vevő ügyvédei egyeztetik a részleteket egymással.
Az ingatlanos az adásvételi szerződés aláírásánál is megjelenhet, ha erre van igény. Rendszerint az adásvételi aláírása után történik meg az elszámolás az eladó és az ingatlanos között.
Van olyan ingatlanos, aki a birtokba adásnál is segédkezik, segítve ezzel az eladót és a vevőt.
Konklúzió
A fenti leírásból látszik, hogy az ingatlanos szakember a szakmai tapasztalatával és munkájával nagyban hozzájárul a sikeres adásvétel létrejöttéhez. A jó ingatlanközvetítők munkája lényegesen összetettebb annál, mint hogy egyszerűen meghirdetnek egy hirdetési oldalon egy lakást.
Az ingatlan az emberek többségénél a legnagyobb vagyontárgy szerepét tölti be. Érdemes nagyon körültekintően eljárni és megfelelő szakember segítségét igénybe venni, hogy ne legyen bukta az eladás.
Természetesen a tulajdonos is fel tudja tölteni az ingatlan hirdetési oldalakra a képeket és az adatokat a lakásáról, és ha jól árazza be azt, akkor neki is esélye jó van az ingatlan eladására. Ha valaki ragaszkodik hozzá, hogy önállóan adja el az ingatlanát, akkor legalább végezzen alapos munkát. Olvasson utána a sikeres ingatlan fotózásnak és a figyelem felkeltő szövegírásnak.
Köszönjük a szakmai leírást Kopa-Kun Edit ingatlanos szakembernek, ami a cikk alapját szolgáltatta.